V Londýně nastal čas na další Kostičas

11:25:00 30 Comments A+ a-

Prý nová Rowlingová hlásaly britské noviny, když se objevila teprve dvaadvacetiletá Samantha Shannonová se svou první knihou. Kdepak, Kostičas má s Harry Potterem společných snad jen plánovaných sedm dílů a také to, že autorka vytvořila zcela nový zajímavý svět spojený s Londýnem. Ovšem svět tak moc detailně promyšlený, že budete mít chvílemi docela problém se v něm zorientovat. Když se tím však nenecháte odradit, dostanete opravdu propracovaný fantasticky dystopický sci-fi gotický příběh, který Vás nenechá chladnými. Není divu, že zrovna toto dílo si vybralo nakladatelství Host pro svůj start nové young adult sekce, Kostičas se totiž sice řadí mezi young adult literaturu, ale troufám si říct, že svou komplexností ho zdaleka přesahuje.

83%

Vše začíná v Londýně v roce 2059. Kdo by čekal Londýn, tak jak ho známe nyní, byl by vedle. Londýn už totiž není obyčejný Londýn, ale SciLo. Vládne mu režim zvaný Scion. Scion se snaží potlačovat všechny nepřirozené, mezi které patří i hlavní hrdinka devatenáctiletá Paige. Paige je krajinochodec, zvláštní typ jasnovidce a dokáže se vnořovat do mysli jiných lidí. Tak jako ostatní jasnovidci nemá v SciLo zrovna snadný život. Pracuje v kriminálním podsvětí, kde působí jako jakýsi posel a donašeč informací. Není to zrovna procházka růžovým sadem, ale aspoň je pod ochranou svého "vidopána" Jaxe a umí se o sebe postarat. Vše se mění ve chvíli, kdy nešťastnou náhodou v sebeobraně zabije svými nadpřirozenými schopnostmi jiného člověka. 

Následně je dopadena a odvezena do města, které již před dvěma sty lety zmizelo z map a nemělo existovat. Do tajemného Oxfordu, kde vládnou Refájci - podivné bytosti s neproniknutelnou aurou. Údajně střeží svět před ještě podivnějšími stvůrami Emejci. Refájci zde vytváří zcela nový stát ve státě, který má přísnou hiearchii, buď se budeš snažit a dostanou se Ti lepší privilegia nebo skončíš na ulici jako komediant. Je teď na Paige, zda se podvolí tomuto režimu a zajistí si tak relativně poklidný život nebo bude vzdorovat a snažit se utéct. Jak se rozhodne? Co jí v Oxfordu čeká? A o co je vlastně lepší její původní život ve SciLo pod sebestředným a bezcitným vidopánem? Proč si zrovna ji jako jedinou vybral tajemný Strážce a proč se k ní chová tak zvláštním způsobem?

Tato kniha je podle mě velmi dobrá, neříkám skvělá, ale velmi dobrá. Obdivuji, že tak mladá autorka dokázala stvořit tak úžasně promyšlený svět a nakombinovat přesné dávky popisů, dialogů a akce. Líbila se mi myšlenka uspořádání několika světů v jedné rovině. SciLo i Oxford. Amaurotici (nevidoucí) versus vidoucí versus Refájci. Dokonale zpracovaná hiearchie Refájců, kde i komediant a šmelinář mají své podstatné místo v systému. Většina hlavních postav byla dobře propracovaná, každá z nich měla černé i bílé chvilky. Paige jsem si oblíbila, i když byly chvilky, kdy mi svým až přespříliš tvrdohlavým vzdorem připomínala Katniss z Hunger games. Párkrát jsem měla chuť na ní zakřičet, aby aspoň někdy přestala vzdorovat a neohrožovala tím své přátelé. Na druhou stranu byly chvíle, kdy bych se na jejím místě rozbrečela a vzdala, avšak ona se nedala snadno zlomit a pro sebe i své přátele by udělala cokoliv. Také Strážce byl zajímavá postava, pořád jsem nevěděla, co si o něm myslet, chvíli jsem ho spolu s Paige nenáviděla a chvíli jsem zase měla pocit, že mu křivdí. 

Dalším skvělým plusem je bohatost jazyka, který autorka použila. Její největší inspirací pro slangové výrazy byl Burgessův Mechanický pomeranč. Snad téměř každá druhá postava má svůj vlastní jazyk a slang a vytváří tak spoustu různých novotvarů, které se však do knihy opravdu hodí. Zde je na místě pochválit především překladatelku, před kterou stál opravdu nelehký úkol převést autorčiny slangové výrazy do češtiny, případně vymyslet novotvary, které by vystihovaly původní myšlenku.

„Ráda si představuji, že nás na začátku bylo víc. Nejspíš ne moc. Ale určitě víc, než nás je teď. Jsme menšina, kterou svět neuznává. Leda ve fantazii, a i to je nežádoucí. Vypadáme jako všichni ostatní. A v mnoha ohledech se ostatním skutečně podobáme. Najdete nás všude, na každé ulici. Žijeme způsobem, který by se téměř dal považovat za normální, jen byste se nesměli dívat moc pozorně. Ne každý z nás o sobě ví, co je zač. Někteří z nás zemřou, aniž se to kdy dozvěděli. Jiní to vědí a nikdy nejsou dopadeni. Ale jsme tady. Věřte mi.

Právě bohatost jazyka a častější použití novotvarů způsobuje v prvních několika kapitolách obrovský guláš v hlavě. Autorka Vám totiž nedá nic zadarmo, chrlí na Vás pojmy jeden za druhým. Jasnovidci, vidopáni, amaurotici, orákulum, médium, snová krajina, poltergeisti, flux... to je jen malá ukázka toho, co na Vás čeká. Přiznám se, že jsem po prvních asi třiceti stránkách měla chuť s knihou šlehnout o zem. Nemám ráda, když po mně někdo hází pojmy a já se absolutně nechytám. Ano, vzadu je sice slovníček některých výrazů, ale pořád mi chybí to hlavní - nějaké bližší informace o všech nepřirozených. Vystřídá se jich tam tolik, že si pořádně stihnete zapamatovat a pochopit tak tři, o zbytku víte, že existují, ale horko těžko se dozvíte, co vlastně přesně umí.

Avšak s postupujícími stránkami Vám autorka jen tak mezi řečí spoustu věcí vysvětlí a vy začnete postupně odhalovat temná zákoutí Oxfordského města i londýnského podsvětí díky vzpomínkám Paige. Najednou zjistíte, že se konečně nemusíte vracet o pár stránek zpátky, ani se dívat do slovníku a svět Samanthy Shannonové Vás zcela pohltí. Protože čtivé to opravdu je. Velmi.

Shrnutí


Kostičas je slibný první díl série mnoha žánrů. Mísí se zde sci-fi dystopie s gotickým románem. Autorka psát umí, používá zajímavý bohatý jazyk a umně střídá více popisné pasáže s těmi, které jsou nabité akcí. Škoda velice zmateného začátku, kdy pro samý nový pojem ani evíte, jak se vlastně jmenujete. Avšak, když se trochu zorientujete, stojí to za to. Brzy se přistihnete, že čtete a nevnímáte nic jiného, než vzdor a odvahu hlavní hrdinky Paige a tajemstvím opředeného Strážce. Paige je občas vzdorovitá až příliš (občas to i trochu bije do očí), přesto si jí oblíbíte a budete jí držet pěsti, ať jí nesežerou Emejci. Kostičas určitě stojí za přečtení, v rámci žánru young adult i lehce nad ním, má určitě co nabídnout a těším se, co dalšího si pro nás Shannon připraví v dalších dílech.


Samantha Shannonová. Kostičas. Brno : Host, 2014. 480 stran. ISBN 978-80-7294-902-1
Za poskytnutí e-knihy k recenzi děkuji nakladatelství Host.
Za poskytnutí papírové podoby děkuji sama sobě, neodolala jsem té hebkosti 

30 komentářů

Write komentářů
Monika
AUTHOR
pátek, května 23, 2014 delete

Já ho mám v to read listu. A navíc se mi i hodně líbí obálka!:D

Reply
avatar
Bastera
AUTHOR
pátek, května 23, 2014 delete

Ta obálka je fakt geniální! :)

Reply
avatar
katerina
AUTHOR
pátek, května 23, 2014 delete

Nebude to asi nic vyloženě pro mě, i když to zní dost zajímavě! :) Recenze moc pěkná a ty fotky...ty fotky jsou boží! :)

Reply
avatar
Anonymní
AUTHOR
pátek, května 23, 2014 delete

Jéj, Kostičas u Basterky! :) Ako tak čítam recenzie, je úžasné, že všetkým sa nám to páčilo, ale dokázali sme tam vypichnúť vždy niečo iné, nové a zaujímavé. Tebe sa tá recenzia vážne podarila :) A fotky sú super! Ešte keby to boli taroty, bolo by to dokonalé :)

Reply
avatar
Bastera
AUTHOR
pátek, května 23, 2014 delete

Děkuji, moc mě to těší, fotky byly focené za zvláštního světla a v počítači nevylezly tak hezky, jak měly, tak jsem moc ráda, že se líbí i tak :) Kostičas není kniha, která by sedla úplně všem, ale myslím, že i lidi, kteří by si normálně nic takového nepřečetly, může mile překvapit :)

Reply
avatar
Bastera
AUTHOR
pátek, května 23, 2014 delete

Moc děkuji, tarotové karty jsem po ruce neměla, byly by úplně skvělé! :) Ano to je právě to krásné na čtení, každý si v knize najde něco podle sebe :) Ještě jednou děkuji za pochvalu, recenze mi dala zabrat, tak jsem ráda, že se povedla :)

Reply
avatar
pátek, května 23, 2014 delete

Sem jen tak očkem nahlédla abych si nepokazila vlastní čtení ;-) No jsem zvědavá kdy se k němu prokoušu, uchvátil mě teď Jeremy z Top Gearu :-D

Reply
avatar
Bastera
AUTHOR
pátek, května 23, 2014 delete

Já se snažím vlastní čtení nekazit, ale chápu to ;) Tak až se k ní dostaneš, dej vědět, jak se líbila :)

Reply
avatar
pátek, května 23, 2014 delete

Už jsem sondovala u šéfky, jestli nám ho koupila. Ano!!! Těším se moc.

Reply
avatar
Karla
AUTHOR
pátek, května 23, 2014 delete

Musím se přiznat, že podobné knihy prostě nečtu a když jsem slyšela, že se jedná o young adult, fantasy, sci-fi, říkala jsem si, že to není nic pro mě. Nic proti těm žánrům nemám, četla jsem Hobita, Hunger Games, ale většinou je to jednou za rok. Třeba fantasy filmy mám celkem ráda. Jenomže jak čtu všechny ty dobře hodnocené recenze, měním názor. Mi prostě neříkejte, že se mi to nemůže líbit, když i ti, co tenhle žánr nemusí, byli z knihy nadšení? :-D A tak jsem se rozhodla, že si Kostičas na prázdniny koupím a přečtu! Protože když se o nějaké knížce hodně mluví, nenechá mě to být stranou. Skvělá recenze a skvělé fotky. :-)
PS: Přiznám se, že jsem už knihu držela v ruce v knihkupectví a ta obálka je opravdu úžasná a když ji vidím na tvých fotkách, asi vážně neodolám. :-D

Reply
avatar
Unknown
AUTHOR
pátek, května 23, 2014 delete

Kostičas si chci přečíst strašně moc! A navíc ta obálka je úžasná - krásně sametová. Celkově je krásná jak na pohled tak i na dotyk :D Ještě musím zjistit jaký je ten obsah, zvlášť když ho všichni chválí! :D

Reply
avatar
Owlie
AUTHOR
pátek, května 23, 2014 delete

Četla jsem spoustu recenzí, a všechny kladné. Všichni jste mě moc nalákali, vážně bych si ho moc chtěla koupit. Tak snad :) Díky za nakopnutí i skvělou recenzi :)

Reply
avatar
Rachel Roo
AUTHOR
pátek, května 23, 2014 delete

Neodolala jsi té hebkosti ? :-D :-D Je fakt, že je to tak měkkoučké, jako vyprané v Lenoru :) Jsem vážně zvědavá, kterým směrem to autorka rozehraje v dalších dílech.

Reply
avatar
Infinity
AUTHOR
sobota, května 24, 2014 delete

Už se na Kostičas vážně moc těším. :-)
Trochu mám teď strach z toho začátku, ale přes to se určitě přenesu. :D
Skvělá recenze. :))

Reply
avatar
m
AUTHOR
sobota, května 24, 2014 delete

Tak tuhle knihu si musím přečíst. :) Moc krásná recenze! Klobouk dolů! :D

Reply
avatar
Bastera
AUTHOR
sobota, května 24, 2014 delete

Tak to jsem zvědavá, jak se Ti bude líbit :) Já se těmhle žánrům nevyhýbám, čtu je celkem i často, ale dovolím si říct, že Kostičas tak nějak opět vystupuje do popředí a je opravdu pěkně promyšlený :)

Reply
avatar
Bastera
AUTHOR
sobota, května 24, 2014 delete

Děkuji Vám všem za pěkné komentáře a pochvaly :) Budu ráda, když mi pak dáte vědět, jak se Vám Kostičas líbil :)

Reply
avatar
Unknown
AUTHOR
neděle, května 25, 2014 delete

Kostičas je skvělá kniha od obálky po obsah :-)

Tvůj blog mám moc ráda, a tak jsem Tě nominovala do Bloger Tagu http://fantasy-maka.blogspot.cz/2014/05/bloger-tag-katka.html

Reply
avatar
Jeannette
AUTHOR
čtvrtek, května 29, 2014 delete

Tahle knížka mě zajímá víc a víc, jak o ní slyším z různých koutů. Mám chuť si jí přečíst, ale zároveň se bojím, že to není nic pro mě :D Ale ta obálka je opravdu nádherná! Recenze se ti moc povedla a ty fotky jsou úžasné! :)

Reply
avatar
Niky
AUTHOR
sobota, května 31, 2014 delete

No teda... Tohle je vůbec první recenze na Kostičas, kterou čtu. A moc dobrá! Rozhodně ta knížka vypadá zajímavě, i když asi bude těžší se začíst a orientovat se ve všech těch výrazech. A trošičku mě zaskočilo, že to má mít tolik dílů. Ale třeba se mi bude kniha opravdu líbit. Určitě bych si ji ráda někdy přečetla :) A chci si na ni sáhnout, když tu všichni píšete jak je heboučká! :D

Reply
avatar
Bastera
AUTHOR
sobota, května 31, 2014 delete

Děkuji, určitě se zapojím, jen až budu mít více času :)

Reply
avatar
Bastera
AUTHOR
sobota, května 31, 2014 delete

Já se taky trochu bála hlavně toho všemožného nadpřirozena, ale ve výsledku jsem byla vlastně hodně mile překvapená :) Děkuji za pochvalu! :)

Reply
avatar
Bastera
AUTHOR
sobota, května 31, 2014 delete

Moc děkuji Niky, také jsem si s ní dala práci a jsem ráda, že se líbí :) Druhý díl vyjde v říjnu a má zatím v originále krásnou oranžovou obálku! Myslím si, že za to určitě stojí, i když má tolik dílů a vyjdou až za dlouho všechny :) Ale plánuje se i film, tak jsem zvědavá :)

Reply
avatar
Marmeli
AUTHOR
čtvrtek, června 05, 2014 delete

Takže konečně kniha, která splňuje mé požadavky :D Děkuji moc za doporučení, tu si co nejdříve seženu do své knihovničky :) Recenze moc hezky sepsaná, vystihla jsi to podstatné, to se mi líbí.

Reply
avatar
Bastera
AUTHOR
pátek, června 13, 2014 delete

Moc děkuji za pochvalu :) Snad se bude kniha líbit :)

Reply
avatar
sobota, června 14, 2014 delete

Na túto knižku sa už tak teším. Stojí mi na stole a čaká, kým sa do nej pustím. Musím ešte dočítať Lov. Ale inak sa mi veľmi páči námet a že ide o niečo úplne nové. Mám rada také príbehy, kde si autor dokáže vytvoriť svoj vlastný svet s vlastnými pravidlami.

Reply
avatar
Bastera
AUTHOR
neděle, června 15, 2014 delete

Tak dej pak vědět, jak se líbila :) Pro mě to bylo příjemné překvapení mezi young adult knížkami, snad bude i další díl stejně skvělý :)

Reply
avatar
zefill
AUTHOR
pondělí, srpna 18, 2014 delete

bezvadná recenze :-) kdybych Kostičas už nečetla, tak po tvé recenzi tedy neváhám už ani omylem. moc se mi líbí, že taky zvýrazňuješ slova a myšlenky, protože pak z té recenze má člověk daleko víc.

tahle věta je skvělá: "Za poskytnutí papírové podoby děkuji sama sobě, neodolala jsem té hebkosti" :D to je prostě TAK výstižné pro tu obálku, že netřeba víc dodávat! :-)

Reply
avatar
FroXy
AUTHOR
neděle, ledna 25, 2015 delete

Skvělá recenze, naprosto s tebou souhlasím. Mně samotnému se kniha moc líbila, i když jsem velmi často ztrácel...

Reply
avatar
Anonymní
AUTHOR
úterý, února 10, 2015 delete

Ahoj, založil jsem na FB skupinu čtenářů Bone Season v ČR. Je to už nějaký pátek, co kniha v ČR vyšla, minulý týden se ale na anglickém trhu objevil druhý díl a tak bych si chtěl zkrátit čekání diskuzemi o sérii s dalšími čtenáři. Na FB jsem žádnou takovou českou skupinu nenašel, což je podle mě škoda.... V seznamu mých přátel nemám nikoho, kdo by Kostičas četl, tak píšu i sem. Proč nezačít o světě Scionu diskutovat i česky.... :-) Celkem by mě zajímalo, kolik fanoušků by se našlo. Věřím, že jsou i mnozí, kteří jsou sérií infikováni víc než já... a měli by k tématu jistě dobré příspěvky. Možná by stálo za to, kdyby i někdo překládal blog Samanthy Shannon. (http://samantha-shannon.blogspot.cz/). Jsem zvědavý, pod jakým názvem vyjde druhý díl česky a jestli si udrží kvalitu knihy č.1.

Skupinu jsem nastavil jako veřejnou, připojit se může tedy kdokoli.

https://www.facebook.com/groups/1547496212195430/

Reply
avatar

Děkuji za všechny komentáře :)