Přijde Gutta z Bubnu na buben?

15:46:00 11 Comments A+ a-

Nejsem zrovna fanoušek historické romance, ale když jsem zjistila, že jedna výborná recenzentka vydala pod pseudonymem Anna Beatrix Bártová svou vlastní knížku, nabídla jsem se, že jí zrecenzuji. Můj první velký omyl vzal za své poměrně záhy. Gutta z Bubnu rozhodně není žádná obyčejná červená knihovna, ale velmi povedený debut, který pozoruhodnou fikcí obohacuje už tak zajímavou historii hradu Bubnu a poukazuje na husitské války z trochu jiné strany.
Mladá šlechtična Gutta byla, jak ostatně bylo ve středověku zvykem, donucena provdat se za Evana, pána na hradu Buben. Evan trávil léta pitkami s děvečkami a teď potřebuje jediné, aby mu Gutta povila syna, dědice. Gutta sice opravdu brzy přijde do jiné stavu, ale po komplikovaném porodu přivede na svět dceru Jitku. Evan, který ví, že bez dědice může brzy o hrad přijít, sedá na koně a ovládnut vztekem vrhá se do zasněženého terénu. Jeho kůň však uklouzne a spolu s jezdcem spadne. Těžce zraněného muže zachrání Liana, kterou kdysi obvinili z čarodějnictví a jež se zachránila před upálením. Tak, jak se Evan pod jejíma rukama pomalu zotavuje, tak se mezi nimi pomalu rodí silný cit. Gutta zase naopak na hradě bojuje s nezvanými hosty, kteří se po zmizení hradního pána domáhají svých nároků na základě zástavních práv, které na hrad Evan uvrhl. Štěstí že má po ruce šikovného správce panství Petra z Plešnic, který kromě hradu spravuje také klíč od Guttina srdce. Dokážou své city skrývat a uchránit spolu hrad dokud se Evan nevrátí? Proč se o hrad Buben tak zajímá král Zikmund a může jim jeho okouzlení hradní paní pomoci nebo uškodit?

Gutta z Bubnu je dle mého velmi zdařilý debut. Zahrnuje od všeho trochu: historie, láska, vášeň, napětí, touha po moci i pohled na roli ženy v tomto období. Typickým obrazem středověké ženy je žena - manželka a matka dědice, tuto roli zprvu autorka přisoudila také hlavní hrdince, avšak po odjezdu Evana musí odvážně bojovat za udržení hradu a navíc čelit mužům, kteří by s ní rádi sdíleli lože. Autorka píše v odosobněné třetí osobě, a ačkoliv jsem postavám fandila a soucítila s nimi, nějak jsem se do nich nedokázala úplně vcítit. Bránily mi v tom také přeskoky v čase, otočily jste jednu stránku a bylo o několik měsíců/let později. Chápu, že to byl autorky záměr postihnout především všechny důležité události, ale mě tam trošku chyběl postupný vývoj postav. Nedokázala jsem jim pak věřit činy, které bych do nich o pár stránek dříve neřekla.

Nemám vystudovanou historii, takže nemohu příliš posoudit, kde se historie mísí s fikcí a zda se autorka nedopustila nějakých historických nepřesností. Autorka však sama v doslovu vysvětluje, kde jsou hranice mezi historickými údaji a její fantazií. Dalším úskalím historických románů je otázka, zda zvolit dobový jazyk či přizpůsobit styl dnešní době. Anna Beatrix Bártová vhodně zvolila nestrannou spisovnou češtinu, která tak činní dílo čtivé pro širší skupinu čtenářů. Bez problémů si také poradila s popisy erotických pasáží, které byly vášnivě divoké, ale nikoliv vulgární. 

Gutta z Bubnu je čtení, které bych doporučila především ženám, neboť sleduje především ženskou hrdinku a mužským postavám připisuje spíše doplňkovou roli. Právě jejich chování bez předchozího vývoje působí trochu nevěrohodně. Důkazem je toho postava krále Zikmunda, který vstupuje do hry vždy jako takový záchranný prvek, skoro by se dalo říct až prvek deus ex machina, který danou situaci pomůže vyřešit ať tak, či tak. 

Může se zdát, že vyčítám drobnosti více než obvykle, ale slíbila jsem autorce opravdu trochu kritický pohled, neboť jen ten může spisovatele skutečně posunout někam dál. Nicméně i přes těch pár drobností, které bych vytkla, se dle mého jedná o velmi slibný začátek spisovatelské dráhy a já se jen těším, jakým dalším čtivým kouskem nás Anna Beatrix Bártová překvapí. Dokonce snad i díky ní  začínám přicházet na chuť tomuto žánru.

Děkuji samotné autorce za možnost zrecenzovat knihu i za krásné věnovaní! 

Anna Beatrix Bártová. Gutta z Bubnu. Týn nad Vltavou: Nová Forma, 2015. ISBN 978-80-7453-637-3

11 komentářů

Write komentářů
letterbworld
AUTHOR
neděle, dubna 03, 2016 delete

Popravdě řečeno mě nikdy nenapadlo pouštět se do historických románů odehrávajících se v Českých zemích. Možná to bylo proto, že se necítím být příliš zběhlá v české historii. Ale zdá se, že tato kniha by mohla být dobrou volbou, pokud bych se to rozhodla změnit.
Skvěle napsaná recenze, oceňuji tu drobnou kritiku i přiměřenou chválu, Basterko :)

Reply
avatar
neděle, dubna 03, 2016 delete

Krasne napsana recenze, ktera me moc potesila a zaroven se diky ni mohu ve svem psani odrazit a dostat se zase o kousek dal. Moc za ni dekuji. ;)

Reply
avatar
pondělí, dubna 04, 2016 delete

Moc dobře napsaná recenze, která bude jistě i pro autorku samotnou přínosem. Já tomuto žánru taky zrovna nefandím, takže si nejsem tak úplně jistá, jestli se do knihy budu pouštět. Nicméně když na ní někde narazím, aspoň už budu tušit...:)
Měj se krásně!

Reply
avatar
Bastera
AUTHOR
pondělí, dubna 04, 2016 delete

Já čtu tak maximálně Vondrušku případně spíš novější historii 19.-20.století :) Moc děkuji za pochvalu!

Reply
avatar
Bastera
AUTHOR
pondělí, dubna 04, 2016 delete

Sabi jsem ráda, že se líbí a moc děkuji za pochvalu, těším se na tvá další díla! :)

Reply
avatar
Bastera
AUTHOR
pondělí, dubna 04, 2016 delete

Moc děkuji za pochvalu Hani! :) Tak uvidíš, třeba někdy přijde chuť :)

Reply
avatar
Lily
AUTHOR
úterý, dubna 05, 2016 delete

Jednou jsem vybírala knihu jako dárek a zabředla právě do oddělení historických románů a byla úplně mimo, co vlastně vybrat a stála tam asi hodinu. Nakonec jsem vybrala jakousi trilogii o křižácích, tedy její první díl, ale byly vyžádány i další, tak jsem měla radost. Baví mě historie spíše novodobější, jelikož středověk mám nějak propojený s fantasy žánrem, neboť většina světů na něm staví, tak si nejsem jistá, jestli bych nečekala trochu něco jiného. Ale tvoje recenze mě přecijen nutí přemýšlet, zda si knihu připsat na seznam, co kdybych dostala náladu! :D

Reply
avatar
Jana CM
AUTHOR
úterý, dubna 05, 2016 delete

Krásně napsaná recenze, docela bych si to přečetla :-)))

Reply
avatar
Bastera
AUTHOR
středa, dubna 06, 2016 delete

Děkuji za pochvalu Jani :) Jdu ti napsat SZ :)

Reply
avatar
Bastera
AUTHOR
středa, dubna 06, 2016 delete

Jojo já jsem obecně taky spíš na to 19/20 století, ale občas si nějakou středověkou ráda přečtu :) A jaké máš ráda ty novodobější historické romány? :)

Reply
avatar
středa, dubna 13, 2016 delete

Tak tahle kniha mě opravdu dostala. Historicky laděné knihy mám moc ráda a autorka je navíc jmenovkyně, co víc si přát ;) Díky za tip, jinak bych se k této knize asi nedostala ;)

Reply
avatar

Děkuji za všechny komentáře :)