Život bez pšenice: 30minutová kuchařka

11:27:00 6 Comments A+ a-

Když William Davis vydal svou knihu Život bez pšenice, řada lidí se hned chtěla vrhnout do nového zdravého životního stylu. Někteří z toho důvodu, že mají alergii na lepek či trpí celiakií a musí dodržovat přísnou bezlepkovou dietu, jiní, protože zkrátka chtějí být zdravější a štíhlejší. Problém spočívá v tom, že na rozdíl od bezlepkové diety se William Davis vyhýbá nejen pšenici, ale i všem dalším průmyslově zpracovaným moukám a prázdným škrobům a spousta lidí tak narazilo na problém s tím, co a jak uvařit, aby si pochutnali správně. Proto William Davis vydal 30minutovou kuchařku, kde najdete 200 rychlých a zároveň chutných receptů. Pokud však máte alergii na ořechy a mléčné výrobky bude pro vás výběr z receptů trochu omezený.

Moje alergie na pšenici a žito se pohybuje kdesi na hraně, pokud to tedy jde, snažím se obecně lepek ve své stravě omezit. Když jsem měla poprvé držet bezlepkovou dietu, byla jsem nemile překvapená z toho, že veškerá dostupná bezlepková strava se neobejde bez velkého množství škrobů. Sama jsem si míchala mouky a směsi, abych se pokud možno vyhnula škrobům a umělým přísadám. Pár tipů a receptů jsem převzala také z raw stravy či paleo stravy. Bezlepková třicetiminutová kuchařka se mi skvěle hodila jako další inspirace. O škodlivosti pšenice a bílé mouky je napsáno již hodně. Zrovna tak se však stále diskutuje o nevhodnosti mléčných výrobků, které zase William Davis ve své kuchařce hojně používá. Leckde se dají nahradit variantou z kokosové mléka, ale nejde to vždy. Každý člověk je jiný a každému vyhovuje a dělá mu dobře něco jiného. Mně třeba nedělají dobře ořechy, které se v receptech také hodně objevují. Ale někdo zase ořechy může a pak si dozajista pochutná i na Kořeněných muffinech s makadamovými ořechy. Každý si zkrátka v kuchařce může najít to své.


30 minutovou kuchařku určitě nebudu používat každý den, ale odnáším si z ní spoustu inspirace a tipů na odlehčení vlastní stravy. Jídla jsou rychlá, vcelku jednoduchá a pestrá, každý si z nich může vybrat přesně to své, ať už jde o dobrou večeři, snídani, svačinku či speciální příležitost. Na své si přijdou milovníci kuřecího masa, ryb, sladkého, kokosu i pikantních příchutí.

Všemu předchází stručný úvod o používaných surovinách, variacích a pro přehlednost i nákupní seznam nových surovin. Jednotlivé recepty jsou přehledné, doplněné dobrým postupem i přehledem nutričních hodnot. Všechno má jedinou velkou nevýhodu, prvotní nákup surovin je velmi drahý a leckoho může odradit, určitě nedoporučuji chtít jít koupit vše najednou, ale dokupovat nové suroviny postupně. Najdete zde i pár receptů, ke kterým nepotřebujete kupovat nic navíc. A právě dva z nich jsem si hrozně oblíbila, protože ukazují, že skvělá pochoutka se dá vytvořit i bez mouky.

Výborné kokosové makronky, i když v mém podání nedosahují zdaleka takové krásy jako fotografie v knize a Vanilkový pudinkový krém, který je tak jednoduchý a tak hříšně dobrý, že jsem zblajzla hned tři skleničky a už jen kvůli němu si musím koupit nějaké pěkné mističky, které by mu slušely :)


Williams Davis. Život bez pšenice: 30minutová kuchařka. Překlad Jan Kozák. Brno : Jota, 2015. 320 stran. ISBN 978-80-7462-751-4.

Knihu k recenzi poskytlo internetové knihkupectví Knihcentrum.

6 komentářů

Write komentářů
Vlasta
AUTHOR
čtvrtek, listopadu 26, 2015 delete

Pro mě je problém všech těchhle příruček, kuchařek a poradců v tom, že si je sice přečtu a chci se jimi řídit, obvykle se ale nedokážu odpoutat od svého zažitého stereotypu (třeba co se týče vaření) a během školy zvládat ještě něco jiného než rutinu. :D :)

Reply
avatar
Karla
AUTHOR
neděle, listopadu 29, 2015 delete

Přečetla jsem Život bez pšenice a bylo to pro mě velkou inspirací. Z každé takové publikace si vždycky něco odnesu. Už v létě jsem omezila pšenici, nakonec jsem naprosto vynechala pečivo a světe div se, bylo mi hned lépe, navíc jsem shodila 8 kilo za pouhé 2 měsíce s omezením pšenice, aniž bych chtěla (a potřebovala to) a nějak se dál omezovala. Podle Davise jsem v podstatě spadla na svou přirozenou váhu a tu si teď držím. Občas si dám chleba, jím normálně těstoviny (ale střídám je i s kukuřičnými) a myslím si, že to má něco do sebe. :-) Problém těchto kuchařek je pro mě v tom, že suroviny jsou samozřejmě sehnatelné, ale ve větších městech, u nás dost často tohle nekoupím. A taky, jak píšeš, jsou cenově dražší.

Reply
avatar
Berenika
AUTHOR
sobota, prosince 26, 2015 delete

Tak tuhle knížku potřebuji. ^^

Reply
avatar
středa, ledna 06, 2016 delete

Neviem či by som dokázala prejsť na bezlepkovú aj keď mi to znie omnoho meneje hrozivejšie ako v minulosti. Na poznávacom výlete som u známej jedla bezlepkové cestoviny bez toho aby som si to uvedomila a takmer som nepoznala rozdiel! Ja sa snažím variť zdravo a keďže si recepty vymýšľam sama, nie vždy sa chuť rovná tým nezdravím jedlám. Taká kuchárka by sa mi aj zišla ...

Reply
avatar
úterý, ledna 19, 2016 delete

Vypadá to zajímavě, ale asi mi vyhovuje můj styl stravování :-D

Reply
avatar
úterý, ledna 19, 2016 delete

Vypadá to zajímavě, ale asi mi vyhovuje můj styl stravování :-D

Reply
avatar

Děkuji za všechny komentáře :)