Na každém šprochu zrnka pravdy trochu

22:36:00 17 Comments A+ a-

Detektivky to nemají v poslední době zrovna jednoduché. Prorazit mezi všemi těmi chladnými kousky ze severu dá zabrat. Když se to některé povede, je rozhodně o co stát. Tak jako u výborné polské detektivky Zrnko pravdy od Zygmunta Miłoszewskiho. Druhý díl z volné série o svérázném prokurátorovi skrývá nejen výbornou zápletku, ale také ji umně spojuje s polskou historií plnou antisemitismu a nacionalismu.
79%
Prokurátor Teodor Szacky odchází po rozvodu z Varšavy a přesídluje se do malého městečka Sandoměř. Jak už to tak na malém městě, kde se zná každý s každým, bývá, není přijat zrovna s velkým nadšením. Teodor si na nové prostředí těžko zvyká. Cítí se osamělý a ztráta rodiny a především neochota malé dcery k jeho návštěvě ho deprimují.  Na náladě mu nepřidá ani románek s dívkou Klárou, který jeho pocity jen prohlubuje.

Vše se změní v okamžiku, kdy je před bývalou synagogou nalezena nahá žena s proříznutým hrdlem. Szacky je povolán jako jediný možný vyšetřovatel, který nebyl s obětí v blízkém vztahu a nemůže tak být ovlivněn emocemi. Teodor se vrhá do vyšetřování, avšak jak může zjistit ty správné informace, když se nevyzná v maloměstském životě a když každý říká něco jiného? Kvůli způsobu vraždy židovskou břitvou se znovu ozývají legendy o krvežíznivých Židech a jejich nebohých obětech. Teodor o tom zpočátku nechce ani slyšet, ale s přibývajícím počtem obětí a mediální hysterií se musí zamyslet i nad touto možností. Na každém šprochu totiž bývá zrnka pravdy trochu. Jen je potřeba nalézt ve změti legend a lží to správné zrnko. S tím mu může pomoci jeho kolegyně Sobierajová, s kterou se po počátečním chladném seznámení přeci jen sbližuje. Ale může ji vůbec věřit? Není jen dalším člověkem, který říká pouze polopravdu?

Zrnko pravdy není jen obyčejnou detektivkou se skvělou zápletkou, ale především také sondou do dlouhé a komplikované historie Polska a jejího vlivu na současnou polskou společnost. Vztah mezi Židy a Poláky nebyl nikdy jednoduchý. Polští antisemité věří legendě o krvi a vraždících Židech, proto pro změnu po válce vraždí Židy vracející se do svých domovů. Tyto události dodnes vyvolávají spory, diskuze a mediální hysterii. Jak říká jedna postava: "Mimochodem, miluji tenhle váš národní rys, to , jak skáčete z extrému do extrému, euforie nebo totální deprese, absolutní láska, nebo slepá nenávist. Poláci prostě nemůžou nic brát normálně." 

Popravdě, popisu polské historie a současnosti je v knize věnováno hodně prostoru. Chvílemi jsem se i trošku ztrácela, neboť mé znalosti polské historie nejsou příliš valné a vyznat se v polských názvech a jménech není úplně snadné. I přes to jsem byla knihou nadšená. Dozvěděla jsem se spoustu zajímavostí a troufám si říct, že většina z nich by se mohla klidně týkat i naší republiky. Zároveň jsem si užila brilantní zápletku s trochou tajemna a navíc musím přidat také nečekaný, ale přesto reálný závěr a příjemný a inteligentní humor prolínající se celým příběhem.

Teodor Szacky je ideálním zástupcem kladných kriminalistů. Je vzdělaný, charismatický, drží se svého názoru a nenechá se snadno zmanipulovat. Jeho jediný hřích je jeho neschopnost odolat přitažlivým ženám a vyznat se v pocitech, které vůči něžnému pohlaví cítí. Někoho by tato "téměř dokonalost" mohla odradit, mě však po všech těch nevyrovnaných nebo alkoholu holdujících hrdinech přišla právě vhod. Ostatní charaktery trochu pokulhávají, nemáme tolik příležitostí proniknout jim více pod kůži.

Kniha je psaná v er formě a zaměřuje se především na Szackého. Kromě něho věnuje také pár částí vrahovi. Každá kapitola je odvozena krátkým souhrnem toho, co se v té době ve světě událo a zmiňuje především přípravy oslav Hitlerových narozenin a nacionalistické pochody (ano je zmíněno i Ústí nad Labem 2009).

Všechny tyto prvky dohromady vytváří opravdu zajímavý kousek, který vás i přes drobná škobrtnutí nejen zabaví, ale také poučí. Nemohu se dočkat dalšího dílu, který se má odehrávat opět v jiné části Polska a navíc se dotýkat tématu domácího násilí.


Zygmunt Miłoszewski. Zrnko pravdy. Překlad Tereza Pogodová. Brno : Host, 2014. 400 stran. ISBN 978-80-7294-710-2.
Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji knihkupectví Knihcentrum, kde můžete knihu zakoupit.

17 komentářů

Write komentářů
Unknown
AUTHOR
středa, srpna 20, 2014 delete

juchu kladna recenzia potesila :-) na tuto knihu sa chystam, ale nevedela som ze to je druhy diel.. nevies prosim ako sa vola prvy?

Reply
avatar
Anonymní
AUTHOR
středa, srpna 20, 2014 delete

Hmmm, ďalšia dobre vyzerajúca detektívka... Poriadne ma láka si ju prečítať, je to zaujímavá téma, aj prostredie je tuto blízke. A podľa toho, čo píšeš, by sa mi mohla skutočne páčiť. Nakoniec to dopadne tak, že budem čítať len knihy od Hosta, ako to tak vidím :D

Reply
avatar
Ivcca
AUTHOR
středa, srpna 20, 2014 delete

O polské historii toho také příliš nevím, už jen proto by mě tato kniha docela lákala. I když jsem se detektivek teď trochu přesytila a sahám momentálně spíše po jiných žánrech. Uvidíme v budoucnu, za přečtení to asi stojí :) Pěkná recenze.

P.S.: To mě se nevyrovnaný a alkoholu holdující Harry Hole, na kterého nejspíš narážíš, moc líbí :)

Reply
avatar
Unknown
AUTHOR
středa, srpna 20, 2014 delete

židé, detektivka, historie..........jak to, že to Eva ještě nemá ?:-D

Reply
avatar
Jana CM
AUTHOR
středa, srpna 20, 2014 delete

Vypadá to skvěle, zápletka mě fakt zaujala a to Polsko taky, jsou to přece jen sousedé... No, ale na dovolenou bych taky radši jinam, v Polsku už jsem letos byla :D

Reply
avatar
středa, srpna 20, 2014 delete

knižku máma doma , neviem kedy sa do nej pustím ale vyzerá to fakt skvele , i keď tiež mi asi nesadne toľko histórie :) no teším sa na ňu

Reply
avatar
Marmeli
AUTHOR
čtvrtek, srpna 21, 2014 delete

Přestanu tvé recenze číst! Pak nedělám nic jiného, než si půjčuju knihy a sháním si je, kde můžu! :D Ano, nadávám ti! Ne, dělám si srandu. Moc hezky napsaná recenze. Tahle knížka se mi moc líbí. Mám ráda detektivky, které mi dají i něco víc, než jen pouhou detektivní zápletku, ale zároveň i něco z historie popisované lokality. Baví mě pak ještě více. A přijde mi, že se tím i učím spoustu nového :)

Reply
avatar
Anonymní
AUTHOR
čtvrtek, srpna 21, 2014 delete

Zapletení

Reply
avatar
Myanmar
AUTHOR
pátek, srpna 22, 2014 delete

Ty hosťácký knížky prostě stojí za to, detektivky obzvlášť! :) Rozhodně jsi mě ke čtení nalákala, knížka vypadá skvěle a myslím, že by mi opravdu mohla sednout.

Reply
avatar
Bastera
AUTHOR
neděle, srpna 24, 2014 delete

Děkuji Anonymnímu za odpověď. Druhý díl se jmenuje Zapletení, já četla jen tento a vůbec mi to nevadilo, určitě se pustím časem i do toho prvního :)

Reply
avatar
Bastera
AUTHOR
neděle, srpna 24, 2014 delete

Taky mám poslední dobou ten pocit, že čtu hlavně knihy z Hostu, ale zkrátka jsou skvělé! :)

Reply
avatar
Bastera
AUTHOR
neděle, srpna 24, 2014 delete

Právě bylo to rozhodně zajímavé neotřelé čtení :) A Hole mi taky nevadí, ale teď je móda těchto problémových, tak je fajn zase jednou pořádný kladný hrdina :)

Reply
avatar
Bastera
AUTHOR
neděle, srpna 24, 2014 delete

To Basterka neví :D

Reply
avatar
Bastera
AUTHOR
neděle, srpna 24, 2014 delete

To chápu, že na dovolenou bys radši jinam, já v Polsku ještě nebyla ani jednou, takže mě to zaujalo :)

Reply
avatar
Kane
AUTHOR
neděle, srpna 24, 2014 delete

Mě kniha zaujala především díky krásné obálce a názvu. :)) Děj ale také nevypadá špatně a ráda se dozvím něco nového. A po tomto tématu se teď docela poohlížím, žádnou detektivku jsem ještě nikdy nečetla, tak to můžu zkusit. :))

Reply
avatar
Unknown
AUTHOR
středa, srpna 27, 2014 delete

Tak to vypadá hodně dobře. Mám ráda historii, i když je víceméně opravdu nehezká, asi jsem trochu ujetá a detektivka k tomu - dokonalá kombinace :) díky za skvělou recenzi :)

Reply
avatar

Děkuji za všechny komentáře :)