RC recenze: Temný muž (Lindellová, Unni)

Žánr: krimi
Nakladatel: Plus
Datum vydání: 13.2.2013
Počet stran: 384
Série: Cato Isaksen 7

Oficiální anotace

Sedmapadesátiletá Britt Bubergová přijde o život ve výškovém obytném domě na předměstí Osla. Žila velice osaměle a stýkala se pouze se starou ženou z domova důchodců, který leží v sousedství. Ve stejnou dobu z kempinku nedaleko od Osla beze stopy zmizí devatenáctiletá Lilly Rudecková. Vyšetřovatel Cato Isaksen musí řešit těžký případ. A po svém boku znovu má zarputilou a otravnou kolegyni Marian Dahleovou a její fenu. Když se ukáže, že majitel kempinku bydlí ve stejném bloku jako zabitá žena, začnou Cato a Marian tušit, že oba případy spolu souvisí. V tomto příběhu, který připomíná posedlost, oba dva dožene jejich vlastní minulost. Všechny události se dají do pohybu vinou jedné jediné strašlivé lži a v jejich víru se děsivým způsobem proplétají osudy několika lidí. (z webu nakladatelství Plus)

Harry Hole v sukních a temný stín minulosti. To vše ve čtivém kabátku!

Minulost dohání každého

Britt Bubergová má strach. Bojí se temného muže. Doufá, že nikdy nepříjde, nemůže jí přeci najít. Jenže může, a tak se Britt jednoho dne najde mrtvá. Vyšetřování vede různými směry. Do Norska, do Švédska, do kempu, jehož majitel bydlí ve stejném domě, ve kerém bydlela  Bubergová, do domova seniorů i do minulosti. Které informace jsou důležité, co se v minulosti stalo tak strašného, že za to musela Britt Bubergová zaplatit a kdo je tedy vrah?
Minulost v tomto případě dohání i Marian. Zarputilou policistku, kterou tento případ vrátí v myšlenkách na nepěkné dětství. A Marian zase dohání k šílenství svého nadřízeného Cata Isaksena. Jenže, jak už to tak bývá, když se dva vyšetřovatelé nemohou snést, vyšetřování se daří.

Harry Hole v sukních

Tak jako se vyšetřování vydává různými směry, tak i kapitoly skáčou z místa na místo. Kniha je psaná formou velmi krátkých kapitol (průměrně 2-5 stránek), takže se vždy dozvíte něco nového a poskočíte zase někam jinam. Díky tomu se čte kniha velmi příjemně, je přehledná a má spád. Velkým pozitivem je, že ačkoliv je psána ve třetí osobě jednotného čísla, máte možnost přečíst si o myšlení a jednání nejen vyšetřovatelů, ale i oběti i vraha a vcítit se do nich. Ještě nejsem dobrý znalec severského stylu, takže jsem párkrát měla trošku problémy se zvláštními obraty, ale jen prvních pár kapitol, pak si člověk docela zvykne. Kniha není nikterak vtipná, ani vysloveně drsná. Spíš se zaměřuje na postavy a jejich myšlení a jednání.

Ani s jednou z postav bych se neztotožnila, ale neznamená to, že by byly špatně napsané, naopak. Jsou vykresleny dobře, mají své kladné i záporné body. Marian je stále ovlivňována nepěkným dětstvím a postupně se stává případem přímo posedlá. Scéna, kdy se opila do němoty, zvracela a přitom myslela na případ, jistě některým připomene Harryho Holea. Ano Marian bych přesně nazvala Harry Hole v sukních. Někdy nejen Catovi, ale i mě, lezla na nervy, na druhou stranu, na vyřešení případu měla snad největší podíl právě ona. Cato je taková neutrální postava. Trošku holkař, trošku pedant, ale především zkušený a dobrý kriminalista. Dohromady tvořil tento pár výbušnou směsici dohadů a "naschválů", přesto, nebo možná právě proto, fungovali skvěle jako tým a dokázali případ vyšetřit a dojít k zjištění, že jim to jako parťákům vlastně dobře klape.

Byla by to celkem výborná detektivka, kdyby nebylo toho konce. Vraha jsem odhalila už asi v půlce knihy, v podstatě to ani nikdo jiný být nemohl a to mi trochu vadí. Mám ráda to napětí a hádání, kdo a proč to mohl být. Tady byl v podstatě jen jeden motiv, který se sice odkrýval postupně, ale až příliš detailně. Před závěrečným vysvětlením jste vlastně už věděli všechno, co jste potřebovali, nebo jste to aspoň správně tušili. A závěrečná kapitolka, no nevím, někomu se to může zdát jako výborné zakončení, mě už to přišlo trošku přehnané a opakující se. Přesto jsem ráda, že jsem knihu přečetla, četla se dobře a nelituji toho.

Dobrá kniha. Není ani nijak skvělá, ani nijak špatná, prostě dobrá. Příjemně se čte, rychle utíká a čtenář chce vědět, proč a jak se co stalo. Marian byla trošku nepříjemná postava, ale autorka poskytla několik možností pochopit jí. Cato je celkem sympaťák a spolu jim to sice skřípe, ale vlastně i díky tomu dokázali případ vyšetřit a zjistili, že jsou vlastně fajn parťáci. Trošku mě zklamal konec, přišel mi trošku neuvěřitelný a vraha jsem odhalila nejpozději v půlce knihy. Celkově se mi kniha líbila a jsem ráda, že jsem si jí přečetla. Hodnotím třemi a půl hvězdičkami. Kdo má rád krimi, určitě si jí přečtěte, neprohloupíte.

Poznámka k vydání

Druhá kniha od této autorky v českém vydání. Jde sice o sedmý díl ze série s vyšetřovatelem Catem Isaksenem, ale knihy na sebe navazují jen volně. Líbí se mi zpracování od nakladatelství Plus. Pěkná obálka, vystihuje obsah knihy a celková typografie působí příjemně. V překladu se pár chybíček našlo, ale nic hrozného :)

O autorovi

Unni Lindellová je jednou z nejprodávanějších norských spisovatelek. Narodila se 3. dubna 1957 v Oslu. V Norsku je známá jako autorka knih pro děti. V zahraničí se však proslavila právě svými krimi romány ze série Cato Isaksen. Její první kniha byla vydána už v roce 1986 a jednalo se právě o knihu pro děti. První díl ze série Cato Isaksen vyšel už v roce 1996, u nás se však vydání zatím nedočkal. Čeští čtenáři měli možnost se s dílem této autorky seznámit poprvé v roce 2012 kdy vyšla kniha Medová past. Kniha Temný muž na ní údajně volně navazuje. Podle prvních pěti knih vznikla v Norsku i minisérie, ráda bych se na ní podívala, ale bude asi těžko k sehnání.

Děkuji portálu Severské detektivky a nakladatelství Plus za poskytnutí recenzního výtisku. V případě zájmu ho můžete zakoupit na stránkách nakladatelství.