Recenze: Procitnutí (McMann, L.)

14:57:00 1 Comments A+ a-

Autor: McMann, Lisa
Název: Procitnutí
Originál: Wake
Jazyk: český jazyk (org. anglický)
Žánr: fantasy, YA, od 15 let
Nakladatel: Fragment
Rok vydání: 2011
Počet stran: 215
Série: Lovkyně snů (1/3)
Vazba: brožovaná

Oficiální anotace
Sedmnáctiletou Janie už nebaví, že se stále propadá ostatním lidem do snů, zejména pokud ten, komu se zdají, někam padá, ocitá se na veřejnosti nahý nebo sní o svých erotických tužbách. Janie se nemůže nikomu svěřit - neuvěřili by jí a mysleli by si, že je blázen. A tak žije se svou schopností jako s nechtěným prokletím, které neumí ovládat. Pak se jednou propadne do noční můry, z níž jí ztuhne krev v žilách. Poprvé není v něčí zvrácené duši jen pozorovatelem, ale i účastníkem... (z webu nakladatelství Fragment)

Každý rád sní, ovšem své vlastní sny
Čeká Vás důležitá přednáška, jdete na řadu a najednou zjistíte, že jste úplně nazí. Rychle se snažíte přikrýt intimní místa papíry, ale pozdě. Všichni se Vám smějí. Cítíte se zoufalý, chce se Vám brečet a utéct a najednou...se probudíte. Takové sny Vám dávají zabrat, ale jsou to jen Vaše sny. Janie se nezdají její vlastní sny, většinu času se totiž ani nevyspí. Nechtěně se propadá do snů někoho jiného. Do snů, kdy se jen bezmocně dívá na to, co se děje a nemůže nic dělat. Kromě kamarádky Carrie a matky alkoholičky žije osamělý život. Stará se sama o sebe, pracuje v pečovatelském domě a vydělává na vysokou školu.  Při nočních službách, na výletech i ve školní studovně vždycky někdo usne a Janie se propadá do jejich snění. Ví, že o tom nikomu nemůže říct, nikdo by jí nevěřil. Sama se trápí se svým "prokletím" a bojuje, aby se finančně uživila. Tak je to do té doby, než se sblíží s Cabelem. Několikrát se propadne do jeho děsivé noční můry. Cabel na to přijde a dokáže se po její stopě také dostat do svého snu jako divák. Od té chvíle ví, že Janie má zvláštní "schopnost", která je přivede do mnoha nepříjemných situací...

Popravdě čtu tuto knihu již podruhé. Četla jsem jí poprvé asi před dvěma lety, ale nepsala na ní recenzi. Teď jsem si objednala další dva díly a rozhodla se přečíst si jí znovu a rozhodně nelituji.
Kniha je psaná ve třetí osobě formou zápisku s datem. Díky tomu si můžeme snadno představit, kolik času Janie tráví ve škole, v práci či ve snech. Tento styl přidává knize na dynamičnosti, kterou autorka ještě podpořila psaním krátkých úderných vět. Někdy odděluje tečkami i jednotlivá slova a přidává tak větám na důraznosti. Někomu to může dělat při čtení trošku problémy, já si na to pár stránkách zvykla. Ocenila jsem, že kniha rychle a plynule ubíhá bez zbytečných vysvětlování a zdržování a přitom je přehledná.

Janie je zajímavá postava, její životní osud rozhodně není moc růžový. Jako by nestačila matka alkoholička, nedostatek peněz a celkem náročná práce. Je tu ještě její prokletí. Přes všechny tyto nepříjemnosti se Janie nevzdává a snaží se bojovat o své místo v životě. Pracuje, aby si na sebe vydělala a touží se dostat na vysokou školu. Sama vím, jak je náročné skloubit školu, práci i starání se o domácnost. Takže obdivuji, že přes to všechno se zvládá ještě doma učit a mít dobrý prospěch. Občas se chová trošku nerozumně, ale popravdě, kdo by se v její kůži choval dokonale. Celkově jsem si Janie oblíbila, nefňuká a bojuje. Další významnou postavou je Cabel. Kluk, který byl kdysi také neoblíbený stejně jako Janie. Tenhle kluk je od začátku do konce tak trošku záhadou. Má svá tajemství, která postupně vyplouvají na povrch a která často kazí vztah mezi ním a Janie.
Občas jsem jejich vztah nechápala, bylo to často takové beze slov, pak si něco řekli a přestali spolu mluvit, ale když to člověk dočetl a popřemýšlel nad tím, dávalo to smysl. Oba mají své problémy a tajemství a každý bojuje sám se sebou i se svými city. Jsem zvědavá jak se jejich vztah vyvine v dalších dílech. Jsem také zvědavá, zda se v dalším díle nějak posune postavy Janiiny matky, protože pár náznaků by tam bylo. Zajímá mě i další dění ohledně záhadné postavy paní Stubinové, zemřelé pacientky z Janiiny práce, která na konci svým způsobem zasáhne do děje, ale nebudu nic prozrazovat :)

Závěrečné hodnocení 
Celkově se mi kniha četla příjemně, chvilku mi trvalo, než jsem si zvykla na styl psaní, ale nakonec jsem si knihu užila. Na to, že byla kniha tak tenká, byly možné udělat si o hlavních postavách dobrou představu. Všechny se mi líbily, byly sice trošku nedospělé a teprve se hledali, ale to k ději patřilo. Možná bych uvítala o trochu více děje nebo akce, ale uvidíme, co se bude dít v dalších dílech. Hodnotím čtyřmi hvězdičkami a doporučuji přečíst každému, kdo má rád paranormální věci, tajemství, romantiku a trochu ironického humoru. Podle mě je to spíš taková oddechová četba.

Poznámka k českému vydání
Nevím, jak je to v originálním vydání, ale v českém vydání byly sny oddělené jiným fontem písma, popravdě mi ty odlišné fonty trochu vadily, ale po čase jsem si zvykla. Líbí se mi ponechání originální obálky. A i překlad byl podle mě celkem vydařený.


1 komentářů:

Write komentářů
Skodulka
AUTHOR
pátek, ledna 11, 2013 delete

Tak jsem to celé přečetla a vypadá to zajímavě.. Tenhle literární žánr já ráda, tak se potom asi u nás v knihovně podívám :)

Reply
avatar

Děkuji za všechny komentáře :)